Only time can tell

Igår kom Anna och skrämmde upp mig med nyheter om svininfluensan som än så länge har slått till hårdast mot Mexico och USA. Både jag och Anna ska resa till USA inom den närmsta framtiden och vi greps så klart av panik när vi insåg att vi båda två var lika lättskrämda, vilket bara gjorde det hela ännu värre. Vi diskuterade fram och tillbaka om både det ena och det andra och till slut säger Anna "Sara, vi kommer att dö!" Och jag svarade henne lungt och sansat "Jag vet".

Så fort jag kom hem slängde jag mig framför datorn: Dagens nyheter, Expressen, Aftonbladet, Sydsvenskan och CNN. Jag tänkte att om man bortser från journalisternas skrämselpropagande (som tydligt finns med i var enda artikel) så kanske man kan hitta en liten gnutta av ren fakta och i såfall borde den faktan återkomma i andra artiklar, i andra tidningar. Ja, det låter kanske lite rörigt men det gick ganska lätt att lista ut vad som var subjektivt respektive objektivt. Och nu känns det faktiskt bättre. För ingen vet ju egentligen hur långt den här förmodade pandemin kommer sprida sig och ingen vet egentligen hur dödlig den är. Varje år dör hundratusentals människor av olika, både kända och okända, influensafall så vad är det som gör den här farligare? Jag kommer iallafall avvatka och låta bli att skrämmas av journalisterna vars stora syfte är att maximera vinstsumman genom skräckinjagande löpseldar.

Tänk på alla miljonmer människor som dör av maliaria varje år. Hur ofta kan man läsa i tidningen om det? Samma sak gällande mässling och nu har det nyligen dykt upp nya fall av fågelinfluensan. Vad är egentligen skillnaden? Det måste såklart vara att människor inte längre skräms av detta och det vet journalisterna om.

Pauline:

Precis. Dem skrämmer upp en ganska mycket tror jag också. För här pratar dem inte så mycket om det, dem kollar upp alla fall av influensa och ger medicin, mer beredskap osv. Men ingen i USA har dött än och alla har kunnat bli botade. Så det ska nog inte vara någon fara :)

Kommentera inlägget här: